- 16/01/2025 KL. 20:00
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af YouGov søger flere danskere tryghed, frihed og oplevelser, der ikke sprænger feriebudgettet.
Når man siger charterferie, møder man ofte skepsiske miner, men faktisk er der stor efterspørgsel på ferieformen, og den har kun været stigende de seneste to årtier.
Fra at være associeret med let underholdning, løsslupne fester og ikke altid vidre god mad, har charterrejsen gennemgået en markant transformation, særligt blandt de unge rejsende.
Det viser en ny undersøgels fra YoyGov foretaget for rejseselskabet Sunweb.
»I dag handler det om at skabe ferieoplevelser, hvor alt er planlagt ned til mindste detalje, så vores gæster kan fokusere på det vigtigste – tid med dem, de holder af. Det er fantastisk at opleve, hvordan en ny generation har gjort charterferien til deres egen. Faktisk er omkring 40 pct. af vores rejsende under 35 år,« fortæller Jan Lockhart, landechef hos Sunweb.
Tendensen undrer kun til dels turismeforsker Anne-Mette Hjalager fra SDU.
All-inclusive er med tiden blevet noget mere varieret, så det er ikke nødvendigvis bare sanseløs druk langt fra enhver civilisation.
»Man skal passe på ikke at falde i et fordomshul. Måske kan rejsevante og kulturinteresserede ældre sagtens finde ud af at arrangere selv, mens de unge er curlet til ikke at gide tage rejseudfordringer op. Rejser er blevet et forbrugerprodukt igen, det ses måske i mindre grad som en personlig og intellektuel udfordring,« siger Anne-Mette Hjalager og fortsætter:
»En vigtig faktor er pris. Hvis du skal have en familie på fire til en småbørnsegnet pool, så er charter formentlig en rationel rejseform. Det samme gælder, hvis man vil en vennegruppe afsted, for det er nemt at organisere. All-inclusive er blevet meget populært, og det er næsten altid koblet op på et charterkoncept. All-inclusive er med tiden blevet noget mere varieret, så det er ikke nødvendigvis bare sanseløs druk langt fra enhver civilisation. Det er også knyttet op på sport og underholdning osv. i bredere koncepter.
En ferieform, der møder nutidens behov
Data fra undersøgelsen viser, at over 33 pct. af danskerne foretrækker ferieformer, hvor planlægningen og det praktiske er på plads. Det stemmer overens med en stigende efterspørgsel efter rejser, der leverer tryghed og stabilitet, hvor undersøgelsen også viser, at 59 pct. har sikkerhed som det vigtigste kriterium på deres ferie.
Yderligere har mere end hver anden dansker (55 pct.) et ønske om frihed til selv at vælge aktiviteter på ferien. Hos Jan Lockhart giver det god mening, at sikkerhed, frihed og praktik er i højsædet blandt danskerne.
»Charterrejser passer perfekt ind i tidens mere pragmatiske tankegang. Vi oplever, at vores rejsende gæster gerne vil have en pakkeløsning, hvor der er styr på ophold og sikkerhed. Danskerne går ikke efter den billigste løsning, men den bedste. Der skal være styr på det hele til en god pris, så der er frihed, tryghed og økonomi til at leve, som man vil på ferien,« siger Jan Lockhart.
Med en udvikling fra 3.000 gæster for 15 år siden til over 170.000 planlagte rejser i 2025 har Sunweb erobret en stor del af chartermarkedet, men også hos den største charterrejsearrangør i Danmark, TUI, kan man nikke genkendende til udviklingen og de nye tal.
»Der er en masse tryghed og bekvemmelighed forbundet med charterrejsen og mange af os – herunder den yngre generation – har brug for at kunne koble helt af, når de er på ferie. Derfor ser vi også en stigende interesse hos denne målgruppe. Det er også gået op for flere, at charter ikke er grisefest. Det er en rejse ligesom alle andre typer af rejser, bare hvor den er pakket på den samme måde hos den samme udbyder,« siger kommunikationschef Mikkel Hansen.
YouGov har gennemført 1.037 interviews med danskere på 18 år og derover.